Dyrektywa Omnibus od 01.02.2023
Dyrektywa unijna Omnibus weszła w życie w Polsce od 1 stycznia 2023 roku. Jedną z największych zmian, jakie niesie ona ze sobą jest ukrócenie sztucznych promocji. Dotychczas obowiązki przedsiębiorców ograniczały się do podawania ceny sprzedaży produktu, jak również ceny za jednostkę miary (tj. ceny za kilogram, litr lub dowolną jednostkę ilości powszechnie i zwyczajowo stosowaną w danym państwie członkowskim). Dyrektywą Omnibus dodano nowy artykuł, który wprowadza dodatkowy obowiązek, mający na celu uregulowanie kwestii przejrzystości cen w przypadku obniżek i promocji.
Zawyżanie cen produktów przed promocjami – powszechna praktyka
Dosyć powszechna praktyką, co można też zaobserwować było bacznie obserwując promocje w sklepach monitorowne na homeclub.pl, było podnoszenie cen produktów przed każdą zapowiadaną obniżką cen. Tego typu działanie najczęściej było zauważalne w czasie Black Friday i Cyber Monday. Sklepy już na początku listopada zaczęły zawyżać ceny produktów, aby w w te dni móc przecenić daną rzecz i wrócić do ceny wyjściowej, albo nawet wyższej. Chęć ukrócenia takich nieuczciwych praktyk i nadania obniżkom realnego wymiaru, a przez to poprawienie sytuacji konsumentów leżały u podstaw dyrektywy Omnibus.
Obowiązki sprzedawców – korzyści dla konsumenta
Od teraz sprzedawca ma obowiązek poinformować swoich klientów o najniższej cenie danego towaru, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem zniżki. Ta informacja musi znajdować się przy obniżonej cenie. Sprowadza się to do podawania 3 cen produktu: promocyjnej – aktualnej, regularnej wyjściowej i najniższej w ciągu ostatnich 30 dni.
Nowy obowiązek dotyczy nie tylko handlu internetowego, ale również sklepy stacjonarne muszą się dostosować do nowych wymogów. Przedsiębiorcy już szukają różnych furtek. Dyrektywa nie jest stosowana w przypadku programów lojalnościowych, kodów i kuponów rabatowych. Jednakże eksperci twierdzą, że gdy sprzedawca udostępnia kupony lub kody rabatowe potencjalnie wszystkim lub większości konsumentów odwiedzających jego sklep wówczas musi zapewnić, aby wcześniejsza cena wszystkich towarów objętych obniżką ceny była najniższą publicznie dostępną ceną w ciągu ostatnich 30 dni.
Monitoring cen w homeclub – dłużej niż 30 dni.
Na pewno przedsiębiorcy będą uciekać się do różnych pomysłów pozwalających na nie pokazywanie najniższej ceny z ostatniego miesiąca. Dlatego też zawsze warto sprawdzać ceny produktów z kategorii dom i wnętrze na stronie homeclub.pl. W szczególności, że nie ograniczamy się do ostatnich 30 dni.